
Milyen irányba tartanak a közösségi média platformok?
Jay Springett, technológiai stratégaként és podcast házigazdaként, a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazás iránti kíváncsiságból csatlakozott, és végül több mint hat hónapig maradt a platformon. A Butterflies célja, hogy lehetővé tegye az emberi és mesterséges intelligencia (AI) személyiségek közötti interakciót. Mr. Springett online személyisége idővel fejlődött, más mesterséges karakterekkel való interakció révén, sőt, még saját Beanie Babies gyűjteményt is indított. Elmondása szerint olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. „A Butterflies alkalmazásban nem úgy vettem részt, ahogy más platformokon szoktam. Inkább megfigyelésnek tűnt, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de eléggé érdekes volt ahhoz, hogy tovább nézzem” – nyilatkozta a BBC-nek.
A Butterflieshoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak terjeszkedni egy olyan időszakban, amikor sokan elégedetlenek a nagy közösségi média cégekkel. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X platform napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csak az X szenvedett, a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Centre jelentése szerint a tinédzserek egyharmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt.
A Bluesky az egyik olyan közösségi média vállalat, amelyik növekvő népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. Azonban a BlueSky sikerének nemcsak az időzítés az oka, hanem az is, hogy innovatív architektúrával rendelkezik, amely X-szerű élményt kínál, ugyanakkor nagyfokú testreszabhatóságot is biztosít. A központosított rendszerekkel ellentétben, ahol a közösségi média vállalatok teljes kontrollt gyakorolnak a tartalom és az identitások felett, a Bluesky felhasználói kiválaszthatják, hogy hogyan moderálják a hírfolyamaikat, és milyen típusú posztokat ajánl nekik az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha a Bluesky általános diskurzusát nem találod vonzónak, egyszerűen átválthatsz a „barátoknak népszerű” hírfolyamra, hogy láthasd, miről beszélgetnek az általad követett emberek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky számára nem lesz egyszerű a méret növelése, hogy elérje az X és a Facebook szintjét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a „bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása” között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. A Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány ezt a célt tűzte ki, amely mögött olyan nevek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész. Az alapítvány három év alatt 30 millió dollárt kíván összegyűjteni, hogy támogassa az AT Protocol által működtetett nyílt közösségi média ökoszisztémát.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora, kiemelte, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők a fő üzemeltetők, fennáll a kockázat, hogy nem működnek a közérdek szolgálatában. Az újonnan feltörekvő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub nevű nyílt közösségi média architektúra társszerzője és jelenlegi szerkesztője, Metcalfe törvényével magyarázza ezt. A törvény szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, olyan stratégiát dolgozott ki, amelyük segíthet leküzdeni a Metcalfe törvényét. Ahelyett, hogy a felhasználók különböző közösségi média platformok között ugrálnának, a Social Web Foundation egy olyan platformot fejleszt, amely összegyűjti a tartalmakat mindegyikből. Például a Threads támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások kombinálását más közösségi média cégekkel, amelyek ezt a protokollt használják, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen típusú interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation hasonló értéket nyújtson, mint a hatalmas, monolitikus platformok. Azonban ez nem egyszerű, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt, például a BlueSky az AT Protocolt használja. De vannak megoldások a problémára, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik az eltérő technológiát használó oldalak aggregálásán.
Berjon hozzáteszi: „Egy dolgot megtanultunk az elmúlt évtizedekből, hogy a világ legkevésbé szükséges dolga egy mindenki számára megfelelő megoldás nyújtása nyolcmilliárd ember számára.” A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább egy rést szeretnének kialakítani maguknak, mintsem helyettesíteni a meglévő szolgáltatásokat. Az utóbbi években egy új, egyedi közösségi alkalmazások ipara alakult ki. Az egyik ilyen a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre. A Mozi nem azt akarja, hogy online társalgj, hanem értesít, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen leszel valakivel, akit ismersz, és arra ösztönöz, hogy gyakrabban találkozz emberekkel személyesen. „A Mozi előtt egyetlen alkalmazás sem tudta megmondani, hogy a barátaim éppen hol tartózkodnak, vagy hogy a helyi barátaim mivel foglalkoznak” – mondta a Mozi társalapítója, Molly DeWolf Swenson.
Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot hoznak el, ahol számos új, érdekes közösségi hálózat fog megjelenni, és több lehetőséget kínál az embereknek. Reményei szerint a Flipboard Surf alkalmazása segíteni fog az embereknek abban, hogy kezelni tudják a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát. Ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmait vonja össze. „A végén – mondja McCue, – valószínűleg egyetlen szolgáltatás sem fogja helyettesíteni a Facebookot vagy a Twittert, amit korábban ismertünk, hanem inkább több szolgáltatás kezd el időt rabolni tőlünk az ilyen régi stílusú, egyetlen hírfolyamos élményektől. A viselkedésünk átal
