
Még mindig rejtély, miért zárták le a Heathrow-t
A Heathrow Repülőtér leállását és a világszerte több százezer utazást érintő problémákat egy tűzeset okozta, amelynek gyökerei jelenleg még nem ismertek. A legfrissebb interim jelentés szerint a légikikötő március 21-én zárta be kapuit, miután egy közeli elektromos alállomáson tűz ütött ki, amely az előző este kezdődött. A tűz következtében áramkimaradás lépett fel, ami a repülőtér működését teljesen megakadályozta. A jelentésben a Nemzeti Energia Rendszer Üzemeltetője (Neso) arról számolt be, hogy a tűz egy transzformátor lecsatlakozása következtében keletkezett a Hayes-i alállomásnál, nyugat-Londonban. A Neso végleges jelentése június végére várható.
A Heathrow Repülőtér vezetősége üdvözölte az interim megállapításokat, és reméli, hogy a végleges jelentés választ ad arra, mi okozta a tűzesetet. A Metropolitán Rendőrség terrorizmusellenes egysége kezdeti nyomozást indított az ügyben, de a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak gyanúsnak tűnő bizonyítékokat. Az áramkimaradás és a Heathrow leállása több mint 270 ezer utazást érintett világszerte. Ed Miliband, az energiaügyi miniszter sürgős nyomozást rendelt el a tűzeset miatt, hogy megakadályozzák, hogy hasonló események a jövőben is megtörténjenek, és azt kérte a Nesotól, hogy hat héten belül adjon számot az első megállapításokról.
A Heathrow vezetőségét kritikák érték a repülőtér leállításának döntése és a közvetlenül azt követő hosszú bezárás miatt. A Neso közölte, hogy az áramot hét órával a repülőjáratok újraindítása előtt állították helyre a repülőtér termináljaiban. A részletes idővonal alapján a tűz a North Hyde alállomásnál, amely az 1960-as években épült, március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és azonnali kapcsolatvesztést eredményezett. Az áramkimaradás 66 919 belföldi és kereskedelmi fogyasztót érintett, beleértve a Heathrow Repülőteret is. A Met Rendőrség 00:42-kor nagy eseményt hirdetett ki, és a repülőtér vezetősége 01:11-kor döntött a leállás mellett.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az esetből, hogy a jövőbeni hasonló incidensek elkerülhetők legyenek, és ha már bekövetkeztek, hatékonyan kezelhetők legyenek. Az áramot 06:25-kor állították helyre a Heathrow alállomásaiban egy másik közeli alállomásról érkező áramkörök segítségével, és az összes négy utasterminál számára az áramellátás 10:56-kor indult újra. Azonban a járatok csak 18:00 után indultak újra, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. Az éjszaka folyamán a repülőgépek landolhattak és felszállhattak, hogy a Heathrow visszaálljon teljes kapacitására. A Neso tájékoztatása szerint a repülőtér teljes újraenergiázása csak 14:23-kor fejeződött be.
A Heathrow három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramellátással, mint például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal – ezek azonban csupán a létfontosságú biztonsági rendszerek üzemeltetését biztosítják, mint például a landoló berendezések és a kifutópályák világítása. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban kijelentette, hogy a leállás nem az áramhiány miatt következett be, hanem a tűzben megsérült alállomásról való átállás időigénye miatt. A Heathrow vezetősége a repülőtér „mérete és működési összetettsége” miatt döntött a leállás mellett biztonsági okokra hivatkozva.
A Neso megerősítette, hogy az áram helyreállítása után „biztonsági ellenőrzési időszakot” tartottak, hogy biztosítsák a „biztonsági szempontból kritikus rendszerek” megfelelő működését, mielőtt a utasok megérkeztek volna a repülőtérre. A Heathrow egy nyilatkozatban kifejtette, hogy a tűz keletkezésének és a két transzformátor érintettségének okainak tisztázása elősegítheti az Egyesült Királyság energiaellátó rendszereinek jövőbeli ellenálló képességét. A North Hyde alállomás tulajdonos National Grid és az energiaelosztással foglalkozó SSEN is üdvözölte az interim megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését. A Londoni Tűzoltóság (LFB), amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban elmondta, hogy a tűz egy insulating oil-t tartalmazó transzformátoron keletkezett, amely teljesen lángra kapott. A LFB tájékoztatása szerint a tűzoltóknak meg kellett várniuk, hogy a transzformátor lehűljön, mielőtt átvágták a acél burkolatot, hogy hozzáférjenek és eloltsák az elérhetetlen tűzfészkeket. A jelentés közzététele után Miliband kijelentette, hogy most várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és tanulságokat vonjanak le az Egyesült Királyság energiaellátásának megerősítése érdekében.

